söndag 22 januari 2023

DNA på Ancestry - Besviken?

På hösten förra året ville jag ta ett test på Ancestry för att se om man få andra träffar. Särskilt om det är så att mammas far inte är svensk.


Vårt test skickade in men misslyckades först så vi fick göra om det och då funkade det.

Jag fick mitt resultat först för antagligen skickades mammas test till ett annat lab.

När jag fick mitt resultat så tyckte jag det var konstigt, jag vill inte säga att jag blev besviken, men tyckte det var konstigt för jag verkar bara ha pappas etnicitet och inget från mamma.

I min pappers forskning så vet jag pappa är från Norrbotten och en del Finland. Mamma är från Västergötland. Ja hennes far är okänd.
På detta DNA så har jag inte mycket England, där ser man hur olika det. Jag har vsst över 10 000 träffar så mycket folk eller släkt.

Men kul att se och man hittar de amerikanska släktingarna från mormors mostrar som emigrerade, men de kände jag i alla fall till sedan innan.
Mammas test blev klar ca 10 dagar efter mitt, det blev lite annat än det på ftDNA för henne också, mycket Norge och Sverige, inte så mycket Europa.
 Det med södermanland är spännande, vad kan det vara? Kan det ha med den okände fadern.
Nu får man se om man kan få ut något av detta, det fanns ingen okänd nära släkting så inga syskon eller syskonbarn som har testat sig om nu mamma har några okända halvsyskon.

Får återkomma när jag fått reda på mer, ha en skön dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar